in der Mitte große Puppen in Trachten, drumherum weitere Puppen und Objekte
© SKD

Museum voor Saksische Volkskunst met Poppenkastverzameling

Met het 400 jaar oude Jägerhof als sfeervolle coulisse is hier de volkskunst van Saksen ondergebracht, samen met een van de grootste verzamelingen van poppenkasten ter wereld. De rondgang door het museum biedt een afwisselende kijk op de fascinerende wereld van de volkskunst. Hier is ruimte gegeven aan de gehele rijkdom van niet alleen de oude tradities, maar ook aan nieuwere en zelfs de nieuwste voortbrengselen uit het grensgebied van kunst en dagelijks leven. Betoverend houtsnijwerk uit het Ertsgebergte, bedrukte en beborduurde weefsels uit de Lausitz-streek, schitterende klederdrachten van de inwoners daarvan, de Sorben, plus virtuoos kantwerk uit Vogtland, beschilderde meubels, rijk versierd aardewerk en een opmerkelijk veelzijdige collectie historisch speelgoed. In de poppenkastverzameling kan de bezoeker de poëtische, dramatische, toverachtige en komische wereld binnengaan van de poppenkast door de jaren heen. De collectie gaat van marionetten van 200 jaar oud via kermispoppen en de theaterfiguren van het Bauhaus tot het moderne marionettentheater.

Entree

Entreeprijs: 5,00 euro